Majątek
Wartość księgowa majątku PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. według stanu na 31 grudnia 2023 roku wynosiła 124 012,211 tys. zł i była wyższa w porównaniu do 2022 roku o 6,5%.
Majątek Spółki ma strukturę aktywów typową dla zarządców infrastruktury kolejowej, na którą w głównej mierze składają się budynki, lokale oraz obiekty inżynierii lądowej i wodnej. W 2023 roku aktywa trwałe stanowiły 86,7% całkowitego majątku Spółki. W ciągu roku obrotowego nastąpił wzrost majątku trwałego o 9,4% w wyniku modernizacji infrastruktury, tj. zakończonych i przyjętych do eksploatacji inwestycji na liniach kolejowych.
Aktywa obrotowe PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w 2023 roku stanowiły 13,3% całkowitego majątku. W stosunku do 2022 roku ich wartość bilansowa zmniejszyła się o 9,1%. W 2023 roku najwyższą pozycję spośród aktywów obrotowych w strukturze aktywów ogółem zajmowały inwestycje krótkoterminowe, których udział w stosunku do 2022 roku zmniejszył się o 2,1 p.p. głównie w wyniku wykupu obligacji. Udział procentowy zapasów, należności krótkoterminowych oraz krótkoterminowych rozliczeń międzyokresowych w strukturze aktywów zmienił się nieznacznie w porównaniu do 2022 roku.
W 2023 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. posiadały udziały wykazywane jako inwestycje długoterminowe w następujących spółkach zależnych:
- Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie sp. z o.o. (100% udziałów w kapitale zakładowym).
- Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (100% udziałów w kapitale zakładowym).
- Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. (100% udziałów w kapitale zakładowym).
- Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku (100% udziałów w kapitale zakładowym).
- Trakcja Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (stanowiących 82,75% kapitału zakładowego).
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. posiadały na dzień 31 grudnia 2023 roku prawo własności, którego sumaryczna wartość księgowa netto wyniosła 1 328,165 tys. zł.
Zaangażowanie kapitałowe w powyżej wymienionych podmiotach wynika między innymi z konieczności zapewnienia niezbędnego potencjału przy utrzymaniu infrastruktury kolejowej, wykonywaniu robót modernizacyjnych i odtworzeniowych na stacjach i szlakach kolejowych, szybkiej reakcji na potrzeby przeprowadzenia robót budowlanych w sytuacjach nadzwyczajnych.